Att hålla fjärrkurser via Zoom är något vi har blivit experter på sedan i våras. Vid det här laget har vi undervisat många deltagare i ett flertal olika ämnen.
Emellertid, det som fortfarande är en sk utmaning är första kursdagen och första kontakten; Fungerar tekniken i den andra ändan?
Ibland, saknas bild och/eller ljud. Det är naturligen en lite stressande situation för en deltagare som ansluter sig och tekniken inte fungerar. Oftast kan vi lösa problemet via Zoom's egna chat.
I sällsynta fall fungerar inte mikrofonen hos en deltagare. Tack och lov då att Zoom har en telefonfunktion. Denna aktiveras enkelt via inställningarna för mötet (på Zoom webben). På så sätt kan man köra ljudet både via computer audio/mic och via telefon.
Förinställningen för telefon-ljud är telefonnummer i USA. Dessa väljer man först bort och väljer sedan telefonnummer för Sverige. Då kan deltagaren ringa in på ett 08-nummer, t.ex. Bild- och skärmdelning fungerar då parallelt med ljudet via telefonen och fungerar utmärkt.
Kom ihåg att i god tid innan ett möte eller kurs via Zoom, kontrollera att videokamera, mikron och högtalare fungerar som tänkt. För bästa ljud, rekommenderar vi ett head-set (hörlurar med mikrofon).